Tuoteväärennös
Tuoteväärennös on toisen
tavaramerkkiä loukkaava tuote, joka yrittää erehdyttää kuluttajaa uskomaan,
että tuote on aito. Tuoteväärennös imitoi toisen mallinoikeudella suojattua
tuotteen ulkomuotoa, johon on lisätty suojattu tavaramerkki.
Mallioikeus
suojaa tuotteen ulkomuotoa.
Tuoteväärennöskauppa on
miljardien eurojen arvoinen iso maailmanlaajuinen bisnesmuoto, jonka piiriin
kuuluvat muoti, lääke sekä elektroniikkateollisuus. Väärentämisen kohteena
olevat tuotteet ovat yleensä arvostetussa asemassa olevia ylellisiä
brändituotteita, sillä niiden ylellisyyttä tavoitellaan. Muotiala onkin koetelluin ala tuoteväärennöksien suhteen. Tuoteväärennöskauppa ei ole
harmitonta, sillä se ruokkii kansainvälistä rikollisuutta rahoittamalla sitä.
Välittömän menetyksen, eli
rahan lisäksi tuoteväärennökset aiheuttavat brändille välillisiä menetyksiä
vaikuttamalla brändiä kohtaan olevaan asenteeseen ja uskottavuuteen.
Tuoteväärennösten helppo saanti aiheuttaa alkuperäisten tuotteiden myyntiä sekä
aiemmin ”ylemmän luokan” käytössä olleet luksus tuotteet menettävät
merkitystään, kun brändin mielletään olevan myös “alemman tason” käytössä,
joista “ylempi taso” pyrkii erottumaan.
Tuoteväärennökset ovat
laittomia lähes kaikkialla maailmassa, vaikka kaikkialla, kuten Kaakkois- ja
Keski-Aasiassa ei noudateta niitä. Suurin osa muualle maailmaan, kuten länsimaihin tulevista tuoteväärennöksistä tulee Kiinasta, jossa ne ovat myös
laittomia, mutta sitä ei noudateta.
Suomessa
tuoteväärennyskauppaa ei juurikaan ilmene, mutta tuoteväärennöksinä tehtyjä
vaatteita sekä asusteita tulee Suomeen matkailijoiden mukana. Yksittäisten
matkailijoiden väärennöksien tuomista maihin saatetaan pitää harmittomana,
mutta se onkin oikeasti valtava bisnes, sillä noin 8% väärennöksistä
päätyy Euroopan alueella näin, jolloin puhutaan merkittävistä summista, jotka
jäävät puuttumaan muotiteollisuudelta.
Tuoteväärennosten juuret
juontavat 1700-luvulle, jolloin kutomateollisuuden kehittyminen mahdollisti
innovatiivisten painokuvioiden halvemman kopioinnin ja täten myös muodikkaiden
vaatteiden kopioinnin.
Väärennetyimpiä muotialan brändejä:
- Louis Vuitton
- Nike
- Adidas
- Chanel
Piraattituote
Piraattituote on esikuvaansa
jäljittelevä, mutta ei loukkaa tavaramerkkioikeutta, vaan toisen
tekijänoikeutta tai mallioikeutta. Toisin sanoen piraattituote on
muotiteollisuuden käyttämä termi, joka tarkoittaa sitä, että kopioiva taho
valmistaa tismalleen samanlaisen tai vain hieman poikkeavan tuotteen, jota
myydään oman tuotemerkin takaa. Tällöin piraattituotteen sekä aidon tuotteen
erottaminen toisistaan on hankalaa.
Tavaramerkki
on tuotteen tunnus, jonka avulla voi erottaa tuotteen tai palvelun muiden
tuotteiden tai palveluiden joukosta. Tavaramerkki voi olla esimerkiksi tuotteen
nimi, slogan, logo tai vaikka väri tai ääni (esim. jäätelöauton laulu).
Piratismi koskee lähes
kaikkia muotiyrityksiä ainakin jossain määrin. Etenkin muotiteollisuudessa
luksusbrändit voivat joutua kopioinnin kohteeksi siten, että heidän tuotteensa
kopioidaan ja valmistetaan ulkoasultaan samanlainen tuote, jonka logoa
muunnellaan yleisluonteisemmaksi. Esimerkiksi maailmalla liikkuu paljon
Chanelin laukkuja, jotka on kopioitu saumasta saumaan tismalleen samanlaiseksi,
mutta kahden peilikuvaksi asetetun C-kirjaimen kohdalle on asetettu jokin muu
kirjainyhdistelmä, jolloin jäljitelmä sekoittaa kopiotuotteessa käytetyn logon
alkuperäiseen rekisteröityyn brändiin.
Kopiotuotteilla on alkuperäisten tuotteiden myyntiä vähentävä vaikutus,
joka vaikuttaa luovan työn tekijän, eli suunnittelijan motivaatioon luoda
uutta.
Kopioiduimmat muotialan tavaramerkit:
- Louis Vuitton
- Nike
- Legea
- Adidas
- Chanel
- Burberry
- Gucci
Tuoteväärennökset ja piraattituotteet
Maailmalla vallitsevat
muotipiratismi sekä tuoteväärennöspiratismi ovat seurausta siitä, että on
ihmisiä, jotka haluavat hyödyntää itsensä ulkoasun ilmaisussa jonkin
brändin nimeä, mutta eivät kuitenkaan halua maksaa tuotteista samaa summaa,
kuin brändin aito tuote vaatii. Piraattituotteiden sekä tuoteväärennösten
hinnat ovat siis alhaisemmat kuin aitojen tuotteiden, jotka houkuttelevat
ostamaan tuotteita.
Tuoteväärennösten ja
kopiotuotteiden erona on se, että kopiotuotteita valmistavat myös täysin
lailliset pikamuotiketjut, kuten H&M. Tuoteväärennösten valmistus on, kuten
aiemmin mainittiin, kansainvälisten rikollisjärjestöjen toimintaa. Taustalla on
kytköksiä huumekauppaan, lapsityövoimaan sekä terrorismiin.
On olemassa kiellettyä sekä
sallittua jäljittelyä. Kielletty jäljittely on tuotteiden kopiointia eli
tuotepiratismia sekä tuoteväärennöstoimintaa. Sallittu jäljittely on
osallistumista yleisiin muodin trendeihin. Näiden kahden välillä rajanveto on
kuitenkin joskus hankalaa.
Kopioiminen sekä
väärentäminen ovat molemmat kiellettyä toimintaa, jossa kopioidaan toisen
muotisuunnittelijan idea. Trendien imitointi ei kuitenkaan ole tätä, vaan se on
sallittua kopiointia. Kyseessä ei ole kopio, jos tuote on jonkin yleisen
trendin mukainen ja siihen on otettu inspiraatioita jostain toisesta työstä tai
viittaa toisen työhön, mutta sisältää kuitenkin omaa luovuutta ja
omaperäisyyttä. Tärkeintä on siis se, että kuluttaja pystyy erottamaan nämä
toisistaan.
Kopiotuotteiden
hyväksymisessä muotimaailmalla on erimielisyyksiä, kun taas tuoteväärennökset
ovat yleisesti paheksuttuja sekä tuomittuja.
Tekijänoikeus
Tekijänoikeuslain tärkeimpiin
tehtäviin lukeutuu henkisen luomistyön eri muotojen edistäminen sekä kannustaa
luovaan toimintaan. Tekijänoikeus on nykyään laajempi kuin ennen ja sen piiriin
lukeutuu kirjallinen ja taiteellinen teos. Tekijänoikeuslain tarkoituksena ei
ole suojata ideaa, vaan sitä, kuinka idea esitetään. Muotitaide ei
perinteisesti lukeudu tekijänoikeuksien piiriin, sillä muotiluomuksen
sijoittuminen tähän on epäselvää. “Muotitaiteessa tekijänoikeidet suojaavat
taiteellisia elementtejä, mutta eivät sen funktionaalisia elementtejä”, kuten
vaikka kauluspaidassa kauluksia. Kauluspaidan muotoon ei voi saada
tekijänoikeussuojaa, mutta sen omaperäinen painokuvio puolestaan voi.
Tuoteväärennöksen erottaminen
aidosta tuotteesta
Feikkituotteet, eli tuoteväärennökset
on yleensä huonolaatuisia. Vaatteiden saumat kiertävät helposti, ompelulaatu on
heikko tai saumat voivat olla huonolaatuisia. Lisäksi kankaat eivät usein ole
laadukkaita, joka saa aikaan huolimattoman “halvan” ilmeen.
Tuotteen hinta on aitoon
verrattuna huomattavasti halvempi, jolloin pitäisi viimeistään hälytyskellojen
soida. Sanonta “jos joku kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se harvoin
on” kannattaa pitää mielessä hankkiessa aitoa merkkituotetta. Lisäksi
ostopaikan perusteella voi päätellä jotain. Edes internetin kirpputoreilla tai
muilla sivuilla tuskin myydään muutamalla kymmenellä eurolla aitoa
merkkilaukkua.
Tuoteväärennöksissä on usein
kirjoitusvirheitä esimerkiksi hintalapussa, pesulapussa tai muussa sellaisessa.
Tuoteväärennösten haitat
Tuotteet voivat olla
terveydelle ja turvallisuudelle haitallisia. Tuoteväärennöksissä käytetyt
materiaalit voivat olla myrkyllisiä tai esimerkiksi erityisen paloherkkiä.
Tuotteista voi irrota haitallisia aineita tai ne voivat pahimmassa tapauksessa
aiheuttaa syöpää. Kuluttajan on siis hyvä huomioida, että tuotteiden ei ole
tarvinnut läpäistä minkäänlaisia tuotetestejä.
Tuoteväärennös tuotteilla ei
ole takuita, joten kenelläkään ei ole vastuuta siitä sen aiheuttaessa vahinkoa.
Heikkolaatuiset, huonot
materiaalit eivät kestä, jolloin syntyy turhaa jätettä.
Kun aitoja tuotteita ei
valmisteta niin paljon, työpaikkoja katoaa, jolla on omat vaikutuksensa
maailman talouteen.
Väärennösten myynti on
kiellettyä toimintaa, jolla on seurauksia kiinni jäädessä.
Tehtäviä:
- Aiheen käsittelyn jälkeen laadi uusi ajatuskartta ja vertaa sitä aluksi tekemääsi ajatuskarttaan. Miten ajatuksesi muuttuivat?
- Keskustele parin kanssa tai pienryhmässä tuoteväärennöksistä sekä piraattituotteista. Pohtikaa mitä vaikutuksia edellä mainituilla asioilla on yksilölle, yhteisölle, yhteiskunnalle tai globaalin näkökulman kannalta.
- Tutustu vaatekaappisi sisältöön. Tutki löytyykö sinulta tuoteväärennöksiä tai piraattituotteita.
- Mikäli omistat kyseisiä tuotteita, pohdi mitkä syyt ovat saaneet sinut hankkimaan tuotteen/tuotteet.
- Mikäli et omista yhtään edellä mainittuja tuotteita, pohdi ostaisitko kyseisiä tuotteita materiaalin avulla saamiesi tietojen jälkeen.
- Mieti, oletko törmännyt jossain piraattituotteisiin tai tuoteväärennöksiin. Mistä tunnistat kyseiset tuotteet?
Lähteet:
Härkönen,
H. 2013. Muotioikeus. Fashion law’n synty, ydin ja ongelmat. http://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/60207/H%E4rk%F6nen.Heidi.pdf?sequence=2 Viitattu 8.2.2018