Tuoteväärennökset ja piraattituotteet

Ennen lukemista laadi yksin tai parin kanssa ajatuskartta aiheesta piraattituotteet ja tuoteväärennökset.


Tuoteväärennös

Tuoteväärennös on toisen tavaramerkkiä loukkaava tuote, joka yrittää erehdyttää kuluttajaa uskomaan, että tuote on aito. Tuoteväärennös imitoi toisen mallinoikeudella suojattua tuotteen ulkomuotoa, johon on lisätty suojattu tavaramerkki.
Mallioikeus suojaa tuotteen ulkomuotoa.

Tuoteväärennöskauppa on miljardien eurojen arvoinen iso maailmanlaajuinen bisnesmuoto, jonka piiriin kuuluvat muoti, lääke sekä elektroniikkateollisuus. Väärentämisen kohteena olevat tuotteet ovat yleensä arvostetussa asemassa olevia ylellisiä brändituotteita, sillä niiden ylellisyyttä tavoitellaan. Muotiala onkin koetelluin ala tuoteväärennöksien suhteen. Tuoteväärennöskauppa ei ole harmitonta, sillä se ruokkii kansainvälistä rikollisuutta rahoittamalla sitä.


Välittömän menetyksen, eli rahan lisäksi tuoteväärennökset aiheuttavat brändille välillisiä menetyksiä vaikuttamalla brändiä kohtaan olevaan asenteeseen ja uskottavuuteen. Tuoteväärennösten helppo saanti aiheuttaa alkuperäisten tuotteiden myyntiä sekä aiemmin ”ylemmän luokan” käytössä olleet luksus tuotteet menettävät merkitystään, kun brändin mielletään olevan myös “alemman tason” käytössä, joista “ylempi taso” pyrkii erottumaan.

Käsilaukut ovat yksi väärennetyimmistä tuotteista.
Kuva: CC0 Viitattu 11.2.2018
Tuoteväärennökset ovat laittomia lähes kaikkialla maailmassa, vaikka kaikkialla, kuten Kaakkois- ja Keski-Aasiassa ei noudateta niitä. Suurin osa muualle maailmaan, kuten länsimaihin tulevista tuoteväärennöksistä tulee Kiinasta, jossa ne ovat myös laittomia, mutta sitä ei noudateta.

Suomessa tuoteväärennyskauppaa ei juurikaan ilmene, mutta tuoteväärennöksinä tehtyjä vaatteita sekä asusteita tulee Suomeen matkailijoiden mukana. Yksittäisten matkailijoiden väärennöksien tuomista maihin saatetaan pitää harmittomana, mutta se onkin oikeasti  valtava bisnes, sillä noin 8% väärennöksistä päätyy Euroopan alueella näin, jolloin puhutaan merkittävistä summista, jotka jäävät puuttumaan muotiteollisuudelta.

Tuoteväärennosten juuret juontavat 1700-luvulle, jolloin kutomateollisuuden kehittyminen mahdollisti innovatiivisten painokuvioiden halvemman kopioinnin ja täten myös muodikkaiden vaatteiden kopioinnin.

Väärennetyimpiä muotialan brändejä:
  • Louis Vuitton
  • Nike
  • Adidas
  • Chanel



Piraattituote


Piraattituote on esikuvaansa jäljittelevä, mutta ei loukkaa tavaramerkkioikeutta, vaan toisen tekijänoikeutta tai mallioikeutta. Toisin sanoen piraattituote on muotiteollisuuden käyttämä termi, joka tarkoittaa sitä, että kopioiva taho valmistaa tismalleen samanlaisen tai vain hieman poikkeavan tuotteen, jota myydään oman tuotemerkin takaa. Tällöin piraattituotteen sekä aidon tuotteen erottaminen toisistaan on hankalaa.
Ray Ban -aurinkolasit ovat joutuneet
runsaan piratismin kohteeksi.
Kuva: CC0 Viitattu 11.2.2018

Tavaramerkki on tuotteen tunnus, jonka avulla voi erottaa tuotteen tai palvelun muiden tuotteiden tai palveluiden joukosta. Tavaramerkki voi olla esimerkiksi tuotteen nimi, slogan, logo tai vaikka väri tai ääni (esim. jäätelöauton laulu). 

Piratismi koskee lähes kaikkia muotiyrityksiä ainakin jossain määrin. Etenkin muotiteollisuudessa luksusbrändit voivat joutua kopioinnin kohteeksi siten, että heidän tuotteensa kopioidaan ja valmistetaan ulkoasultaan samanlainen tuote, jonka logoa muunnellaan yleisluonteisemmaksi. Esimerkiksi maailmalla liikkuu paljon Chanelin laukkuja, jotka on kopioitu saumasta saumaan tismalleen samanlaiseksi, mutta kahden peilikuvaksi asetetun C-kirjaimen kohdalle on asetettu jokin muu kirjainyhdistelmä, jolloin jäljitelmä sekoittaa kopiotuotteessa käytetyn logon alkuperäiseen rekisteröityyn brändiin.

Kopiotuotteilla on alkuperäisten tuotteiden myyntiä vähentävä vaikutus, joka vaikuttaa luovan työn tekijän, eli suunnittelijan motivaatioon luoda uutta.

Kopioiduimmat muotialan tavaramerkit:
  • Louis Vuitton
  • Nike
  • Legea
  • Adidas
  • Chanel
  • Burberry
  • Gucci


Tuoteväärennökset ja piraattituotteet


Maailmalla vallitsevat muotipiratismi sekä tuoteväärennöspiratismi ovat seurausta siitä, että on ihmisiä, jotka haluavat hyödyntää itsensä ulkoasun ilmaisussa  jonkin brändin nimeä, mutta eivät kuitenkaan halua maksaa tuotteista samaa summaa, kuin brändin aito tuote vaatii. Piraattituotteiden sekä tuoteväärennösten hinnat ovat siis alhaisemmat kuin aitojen tuotteiden, jotka houkuttelevat ostamaan tuotteita.

Tuoteväärennösten ja kopiotuotteiden erona on se, että kopiotuotteita valmistavat myös täysin lailliset pikamuotiketjut, kuten H&M. Tuoteväärennösten valmistus on, kuten aiemmin mainittiin, kansainvälisten rikollisjärjestöjen toimintaa. Taustalla on kytköksiä huumekauppaan, lapsityövoimaan sekä terrorismiin.

On olemassa kiellettyä sekä sallittua jäljittelyä. Kielletty jäljittely on tuotteiden kopiointia eli tuotepiratismia sekä tuoteväärennöstoimintaa. Sallittu jäljittely on osallistumista yleisiin muodin trendeihin. Näiden kahden välillä rajanveto on kuitenkin joskus hankalaa.

Adidas. Kuva: CC0 Viitattu 11.2.2018

Kopioiminen sekä väärentäminen ovat molemmat kiellettyä toimintaa, jossa kopioidaan toisen muotisuunnittelijan idea. Trendien imitointi ei kuitenkaan ole tätä, vaan se on sallittua kopiointia. Kyseessä ei ole kopio, jos tuote on jonkin yleisen trendin mukainen ja siihen on otettu inspiraatioita jostain toisesta työstä tai viittaa toisen työhön, mutta sisältää kuitenkin omaa luovuutta ja omaperäisyyttä. Tärkeintä on siis se, että kuluttaja pystyy erottamaan nämä toisistaan.

Kopiotuotteiden hyväksymisessä muotimaailmalla on erimielisyyksiä, kun taas tuoteväärennökset ovat yleisesti paheksuttuja sekä tuomittuja.



Tekijänoikeus


Tekijänoikeuslain tärkeimpiin tehtäviin lukeutuu henkisen luomistyön eri muotojen edistäminen sekä kannustaa luovaan toimintaan. Tekijänoikeus on nykyään laajempi kuin ennen ja sen piiriin lukeutuu kirjallinen ja taiteellinen teos. Tekijänoikeuslain tarkoituksena ei ole suojata ideaa, vaan sitä, kuinka idea esitetään. Muotitaide ei perinteisesti lukeudu tekijänoikeuksien piiriin, sillä muotiluomuksen sijoittuminen tähän on epäselvää. “Muotitaiteessa tekijänoikeidet suojaavat taiteellisia elementtejä, mutta eivät sen funktionaalisia elementtejä”, kuten vaikka kauluspaidassa kauluksia. Kauluspaidan muotoon ei voi saada tekijänoikeussuojaa, mutta sen omaperäinen painokuvio puolestaan voi.


Tuoteväärennöksen erottaminen aidosta tuotteesta


Feikkituotteet, eli tuoteväärennökset on yleensä huonolaatuisia. Vaatteiden saumat kiertävät helposti, ompelulaatu on heikko tai saumat voivat olla huonolaatuisia. Lisäksi kankaat eivät usein ole laadukkaita, joka saa aikaan huolimattoman “halvan” ilmeen.

Tuotteen hinta on aitoon verrattuna huomattavasti halvempi, jolloin pitäisi viimeistään hälytyskellojen soida. Sanonta “jos joku kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se harvoin on” kannattaa pitää mielessä hankkiessa aitoa merkkituotetta. Lisäksi ostopaikan perusteella voi päätellä jotain. Edes internetin kirpputoreilla tai muilla sivuilla tuskin myydään muutamalla kymmenellä eurolla aitoa merkkilaukkua.

Tuoteväärennöksissä on usein kirjoitusvirheitä esimerkiksi hintalapussa, pesulapussa tai muussa sellaisessa.



Tuoteväärennösten haitat


Tuotteet voivat olla terveydelle ja turvallisuudelle haitallisia. Tuoteväärennöksissä käytetyt materiaalit voivat olla myrkyllisiä tai esimerkiksi erityisen paloherkkiä. Tuotteista voi irrota haitallisia aineita tai ne voivat pahimmassa tapauksessa aiheuttaa syöpää. Kuluttajan on siis hyvä huomioida, että tuotteiden ei ole tarvinnut läpäistä minkäänlaisia tuotetestejä.

Tuoteväärennös tuotteilla ei ole takuita, joten kenelläkään ei ole vastuuta siitä sen aiheuttaessa vahinkoa.

Heikkolaatuiset, huonot materiaalit eivät kestä, jolloin syntyy turhaa jätettä.

Kun aitoja tuotteita ei valmisteta niin paljon, työpaikkoja katoaa, jolla on omat vaikutuksensa maailman talouteen.

Väärennösten myynti on kiellettyä toimintaa, jolla on seurauksia kiinni jäädessä.







Tehtäviä:
  1. Aiheen käsittelyn jälkeen laadi uusi ajatuskartta ja vertaa sitä aluksi tekemääsi ajatuskarttaan. Miten ajatuksesi muuttuivat?
  2. Keskustele parin kanssa tai pienryhmässä tuoteväärennöksistä sekä piraattituotteista. Pohtikaa mitä vaikutuksia edellä mainituilla asioilla on yksilölle, yhteisölle, yhteiskunnalle tai globaalin näkökulman kannalta.
  3. Tutustu vaatekaappisi sisältöön. Tutki löytyykö sinulta tuoteväärennöksiä tai piraattituotteita.
    • Mikäli omistat kyseisiä tuotteita, pohdi mitkä syyt ovat saaneet sinut hankkimaan tuotteen/tuotteet.
    • Mikäli et omista yhtään edellä mainittuja tuotteita, pohdi ostaisitko kyseisiä tuotteita materiaalin avulla saamiesi tietojen jälkeen. 
  4. Mieti, oletko törmännyt jossain piraattituotteisiin tai tuoteväärennöksiin. Mistä tunnistat kyseiset tuotteet?


Lähteet:


Härkönen, H. 2013. Muotioikeus. Fashion law’n synty, ydin ja ongelmat. http://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/60207/H%E4rk%F6nen.Heidi.pdf?sequence=2 Viitattu 8.2.2018

https://www.facg.fi/tuotevaarennokset/  Suomen Anti-piratismiyhdistys ry. Viitattu 8.2.2018

https://www.prh.fi/fi/mallioikeudet/yleista.html  Patentti- ja rekisterihallitus. Viitattu 8.2.2018